I finanskrisens spår har det rapporterats en hel del om drastiska försäljningsminskningar av champagne. Under 2009 års första månader minskade till exempel exporten med hela 50%, medan den inhemska konsumtionen (Frankrike är världens största champagnemarknad) tappade en tredjedel. Ett resultat av krisen blev att man under året drastiskt minskade det tillåtna skördeuttaget med cirka fyrtio procent, för att på så sätt möta den svikande efterfrågan (läs mer om detta här, klick).
Men årets sista månader, i synnerhet december, har inneburit ett oväntat uppsving. Även om definitiva siffror inte är färdiga i skrivande stund, ser det ut som om världsförsäljningen av champagne kommer att hamna kring 295 miljoner flaskor för 2009. Detta innebär en minskning med 10% jämfört med 2008. Det har framför allt varit en oväntat stor efterfrågan från Storbritannien (världens näst största champagnemarknad) och Frankrike som tagit även de mest positiva bedömarna på sängen.
I sammanhanget kan det vara intressant att notera att småproducenterna (som ju SPRUCE UP! vurmar särskilt för) endast minskat sin försäljning med 4%, medan de stora husen och kooperativen sett nedgångar på 9 respektive 16%.
Hur Sverige står sig i sammanhanget återkommer jag med lite längre fram när statistiken är färdigställd, men champagneåret 2009 kan möjligen redan nu summeras med att "kriser kommer och går, men champagne består".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar