tisdag 11 augusti 2009

Paret Baudette har gått i pension


Michel Baudette med fru har jag känt under många år. I början av vår bekantskap var de lite småbuttra, tyckte jag allt, men med åren visade de sig vara varma och godhjärtade människor. Vi blev goda vänner.
Deras champagne, Juget-Brunet, har också varit en god vän. Inte bara för mig, utan för många medlemmar i SPRUCE UP! Champagne-klubb som genom åren utnämnt deras Brut Tradition till en av sina absoluta favorit-champagner.
Varför berättar jag detta? Jo, paret Baudette har gått i pension och flyttat ut till sitt semesterhus i Bretagne. Champagnehuset Juget-Brunet kommer på sätt och vis att drivas vidare. En av sönerna tar över odlingarna i Aÿ, men slår ihop de med sin frus familjs odlingar i Bisseuil. Resultatet kommer att bli en annan champagne, från ett annat ställe och utvecklad av nya människor, men under samma namn.

Bra eller dåligt återstår att se, men ibland hade det ändå varit skönt om tiden kunnat stå still.

2 kommentarer:

Putte sa...

Juget-Brunet är definitiv en av mina favoriter. Dags att köpa på sig nu alltså!

Kåre Halldén sa...

Om så väl vore - all Juget-Brunet är tyvärr slutsåld. Men misströsta ej. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag att kunna erbjuda en liknande champagne från samma by.
Och vem vet - den nya Juget-Brunet kanske kan bli en ny favorit sinom tid.