torsdag 29 april 2010

Det blev vår - även i år!


Känns det inte härligt att vi kan fira Valborg med riktigt vårfeeling? Själv känner jag mig inspirerad att laga en meny av egen skörd! Menyn är tänkt till 4 personer, i mitt fall blir det jag, maken och svärföräldrarna.
Nässelsoppa med pocherade ägg
2 l späda nässlor, grovhackas och förvälls i 3-5 minuter
1 lite finhackad gul lök
1 msk smör
6 dl grädde (valfri fetthalt;-)
4 dl grönsaksbuljong
salt, peppar och muskot efter tycke och smak
Fräs löken i smöret i ca 5 minuter till den blir lite karamellig. Då får du en svag fin sötma och fyllighet i soppan. Blanda i resten av ingredienserna och låt koka upp.
Pochera ägg genom att knäcka dem i lättsaltat vatten som du har ett par droppar ättika i. Har du inte ättika hemma går det bra med vilken vinäger som helst. Syran är till för att binda vitan inte smaken.
Paj med kers och rökt lax
1-1,5 l kers pochrad i 1 minut
8 skivor rökt lax
2 ägg
2 dl creme fraîche
salt och peppar
2 dl riven ost ex lagrad grevé
Pajdeg av 2 dl grahamsmjöl, 1 dl vetemjöl, 125 gr smör, 3 msk vatten, 1 tsk äppelcidervinäger.
Nyp ihop pajdegen. Låt vila ca 1/2 timme i kylen innan den kavlas ut och läggs i en pajform. Förgrädda i 175 grader i ca 15 minuter. Vill du behålla pajdegen krispig har jag lärt mig knepet att nu pensla degen med äggvita och grädda den ytterligare 3-4 minuter så får du en skyddande hinna mellan fyllning och deg. Klä nu furmen med laxskivorna och lägg i kersen. Blanda därefter övriga indigrienser och slå över. grädda till fyllningen stelnat och pajen fått fin färg. Dett ar ca 30 minuter.
Grillade lammracks med risotto som smakar ramslök
Nu fuskar vi lite eftersom lammen föds nu och slaktas till hösten, men lamm hör liksom våren till.
1 rad med 8 lammrack
Gnid in med en kryddblandning av timjan, rosmarin, paprikapulver, citron-cest, salt och svartpeppar. Låt ligga ett par timmar innan du grillar dem.
2 dl risottoris
2 dl vitt vin
4 dl grönsaksbuljong
1 dl riven permesan
50 g smör
ev salt och peppar
1/2 dl grovhackad ramslök, spara knopparna till garnering
Koka riset i 3 dl vätska och späd på efter hand medan du rör då och då eller alltsom oftast. Precis före servering rör du ner ost och smör. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Rör sist ner ramslöken. Servera!
Som efterrätt tänker jag servera en fin vaniljglass med nykokta rabarber, om jag hittar några i morgon!

Inga kommentarer: