fredag 26 juni 2009

Pizza och champagne - helgen är räddad

Jag får ofta frågor kring mat i kombination med champagne, oftast handlar det om vilken som är min personliga champagne/maträtt. Det är förstås en omöjlig fråga att svara på. Allt beror på tillfället, humör, väder och en hel drös andra faktorer.

Men det finns en maträtt som jag ofta återkommer till, uppskattningsvis en gång i månaden. Och det är min gode vän och matexpert Malin Winbladhs västerbottenpizza med kräftstjärtar. Det går snabbt att laga, är oändligt gott och - kanske framför allt - så är det nästintill omöjligt att inte hitta en champagne som passar utmärkt till.
Malins recept och bild finner du nedan. Malin föreslår västerbottenpizzan som en liten förrätt.

Jag brukar göra en stor jättepizza som fyller bakplåten.

RECEPT
Västerbottenpizza med kräftstjärtar
Av Malin Winbladh
För 6 personer
Tillagningstid: 30-35 minuter
Pizzadeg
1,5 dl vatten
3,5 dl vetemjöl
2 msk olivolja
½ msk salt
10 g jäst
½ dl hackad dill
Fyllning
200 g riven västerbottenost
Topping
1 burk inlagda kräftstjärtar
Gör så här
Blanda samtliga ingredienser och kör i assistenten i 10 minuter eller knåda för hand i 15 minuter. Degen behöver inte jäsa men låt den vila på bakbordet ca 10 minuter. Dela degen i 12 delar och kavla ut varje del till en liten rundel. Värm ugnen till 225 grader. Fördela västerbottenosten och grädda pizzorna i ca 10 minuter tills de fått fin färg. Toppa med kräftstjärtarna.
Bon appétit!

Inga kommentarer: