onsdag 24 juni 2009

Rosé är snyggast


Rolf Hållinder i Täby mailade över det här somriga fotot. Glasen innehåller Didier Rothier Brut Rosé. Didier är en småodlare i Champagne som tillverkar knappt 10.000 flaskor årligen. Av dessa utgörs endast 1.000 av rosé.

Jag är en stark förespråkare av att vi borde följa Rolfs exempel och dricka mer roséchampagne. Förutom det faktum att rosa bubblor är vackra att titta på, så är roséchampagne den bästa allroundchampagnen, stilen passar till det mesta på och kring tallriken.

Visste du förresten att nästan all roséchampagne tillverkas genom att man blandar samman vitt och rött vin? Det är alltså samma tillverkningsmetod som man nyligen försökt legalisera i Europa för produktion av stilla roséviner. Protesterna blev så kraftiga (från bl a Frankrike) att EU:s jordbruksministrar häromveckan tvingades backa och slopa förslaget. Så kan det vara.

2 kommentarer:

Clara sa...

Hejsan! Jag har beställt båda dina böcker hos adlibris och streckläst dem inför vår resa till Campagnedistriktet i sommar. Vi har bokat tre nätter på Ibis i Eperny till att börja med och vi åker faktiskt bil ner så jag hoppas på att kunna fylla upp den med massor av härliga champagner att ta med hem! Tack för mycket inspirerande läsning och jag önskar dig och alla andra livsnjutare här en underbar sommar! Kram Clara

Unknown sa...

Hej Clara
Det glädjer mig mycket att jag kunnat vara behjälplig inför ert kommande Champagne-äventyr. Även jag önskar dig en underbar sommar.
Kram Kåre
PS Det är förstås ett mycket klokt val att bila ner. Ett praktiskt tips: lämna aldrig champagne synligt i bilen. Stölder förekommer ofta, i synnerhet under sommartid.