måndag 6 december 2010

Malin Winbladhs nyårsmeny 2010 - introduktion

En nära vän och kollega som jobbar i köket på skolan där jag jobbar skulle på trendseminarium. Anledningen var att vi i skolans matsal i så hög grad som möjligt ska servera ekologiskt och närodlat och den trenden har väl ingen missat! Vi har ju redan skrivit om den flera år här på SPRUCE UP!. Men han kunde inte låta bli att utlysa en liten gissningstävling om vilka andra trender som skulle presenteras.

Eftersom jag just inköpt två trevliga Tex-Mex barbeque-kokböcker samt en helt underbar bok om Frida Kalhos kokkonst gissade jag mexikanskt! Både jag och min kockande vän blev ganska förvånade då det visade sig korrekt (och han har nu lånat mina böcker).

Vad är då typiskt för det mexikanska köket mer än tacos, majs, avokado och chili? Utöver den vanliga chilin är den rökta chipotlen vanlig i Mexiko. Och naturligtvis måste du servera en rykande het mole med äkta kakao. I årets nyårsmeny kommer en variant på den mole som serverades på Fridas och Diegos bröllop. Dessutom har jag upptäckt den mexikanska oreganon.
Läs med om den på http://en.wikipedia.org/wiki/Mexican_Oregano. Vill du beställa den och andra kryddor av hög kvalitet? Besök då http://www.coolchile.co.uk/

Ta nu chansen att vara först med det hetaste, heta. Servera rykande het mat till dina vänner på nyårsafton!

Inga kommentarer: