måndag 16 maj 2011

Nylandad i Champagne

Idag har jag åkt runt och träffat flera av de producenter vi ska besöka under Champagneresan tors-sön denna vecka.
I Ludes, till exempel, skulle jag hälsa på François Huré, men han var ute och åkte med traktorn. Istället träffade jag François mor och mästerkocken Olivier Souy, som kommer att laga lördagskvällens middag. Bilden nedan är usel i kvalitet, men så blir det ibland.


April månad har varit den varmaste i Champagne sedan 1900. Knappt något regn på 8 veckor. På rankorna kan man redan skönja frukt så det blir rekordtidig skörd i år, kring 20 augusti.


Hotel de Ville i Épernay är alltid lika imponerande. Ligger mittemot Moët och intill turistbyrån där jag hämtat kartor till våra resenärer.

Till sist, byn Trépail är en av mina favoritplatser i Champagne. Ligger så vackert inbäddad mot Reimsbergets högsta ås och här möter odlingarna skogen.

Inga kommentarer: