fredag 31 juli 2009

Spaniens coolaste viner




För exakt ett år sedan befann jag mig på Tenerife. Vi hyrde ett härligt casa rural inte alls långt från Spaniens högsta berg, Teide. Syftet med resan var att besöka ett par bodegor, men främst min vän Agustín García (bilden). Agustín är inte bara en vän, utan även - i mitt tycke - Kanarieöarnas främsta oenolog. Förutom arbetet med familjebodegan är han anställd som Miguel Torres oenolog för Kanarieöarna och flitigt anlitad föreläsare på universiteten i både Santa Cruz och Las Palmas.
De autonoma druvor som odlas mest här är de röda listán negro och negromoll, samt den vita listán blanco. Viner från Kanarieöarna är inte dussinvara i Sverige, men i mitt tycke finns det inget så häftigt som ett riktigt kvalitetsvin från Tenerife eller Lanzarote gjord på dessa lokala druvor (på Lanzarote ligger för övrigt Spaniens äldsta bodega). Visst finns det många fina viner från fastlandet med stort internationellt rykte, men ingenting går upp mot den egensinniga smakkaraktär vi hittar på dessa öar, där lavasmaken blir en del av frukten. När likriktningen inom vinvärlden fortskrider i en allt snabbare takt, då är det skönt att veta att dessa viner existerar.
Helt unikt och - utan tvekan - Spaniens coolaste viner.

Inga kommentarer: